مسئلۀ ارتزاقِ اهلِ عِلم
شما ببینید که این دین تا چه اندازه عالی و مترقّی و منطقی و خِرَدپسند و حکیمانه است . در مسئلۀ ارتزاقِ اهلِ عِلم نیز اسلام دستور بالخصوصی ندارد ، یعنی اسلام نگفته است : آن کسانی که عالِمِ دینی هستند چون عالِمِ دینی هستند از یک وظیفۀ عمومی و یک واجبی که متوجّه همه مردم هست یعنی تلاش برای معاش معافند .
این خود یک مسئله ای است که اوّلا در اسلام بر هر کسی واجب است که برای معاش و زندگی خود کار کند . نقطه مقابلِ کَلِّ بر دیگران بودن است . حدیثِ نبوی است و در [ ( وسائل ) ] و غیرِ آن هست که پیغمبرِ اکرم فرمود : « مَلعُونٌ مَن اَلقی کَلَّه عَلَی النّاسِ » ( فروع کافی ، ج 5 ، ص 72 ) . مشمولِ لعنتِ خدا است آن کسی که سنگینی خودش را رویِ دوشِ دیگران بیندازد ... .
شیخ انصاری اعلی الله مقامَه در [ ( مکاسب ) ] اواخِر قسمتِ اوّل یا جلد اوّل قبل از خیارات یک بحثی دارد در همین موضوع راجع به اینکه آیا طلّاب و علمای دینی باید کار و کسب بکنند یا خیر ؟ می گوید : استثنا نیست ، بر همۀ مردم واجب است از جمله بر آنها . بله ، یک وقت هست یک نفر یا بیشتر ، افرادی هستند که اینها باید انحصاراً وظیفه تعلیم و تعلم دینی را انجام دهند و به کارِ دیگر نمی رسند .
می گوید : کار و کسب یک واجبِ عینی است ، و از طرفِ دیگر یک واجب کفایی هم هست که عبارت است از [ ( تفقّه ) ] . بر همه مردم واجبِ کفایی است که یک عدّه فقیه در دین ، یعنی یک عدّه مردم دین شناس ، اسلام شناس که اصولِ عقایدِ اسلام را بدانند ، بتوانند تعلیم بدهند و از آن دفاع کنند ، تعلیماتِ اخلاقی و اجتماعی اسلام را به همان جامعیّت خودش به مردم یاد بدهند [ وجود داشته باشند ] . این یک واجبِ کفایی است و متوجّه همه مردم است که حتماً باید از میانِ خودتان یک عدّه متفقّه و بصیر در دین داشته باشید .
اینجا دو تا واجب است ، یکی عینی و یکی کفایی . آن وقت می گوید : یک وقت هست که [ ( مَن به الکفایة ) ] وجود دارد ، مثلاً من می بینم که فلان کارِ مذهبی را که انجام می دهم ، در اجتماع صد نفر بهتر از من هستند که اگر من کنار بروم احتیاجی برای جامعه باقی نمی ماند . در این صورت بر من واجب است که در درجۀ اوّل بروم دنبالِ کار و کسب و چُنانچه وقت زیادی داشتم بروم دنبالِ آن کارِ مذهبی ... .
بله ، در یک شرایطِ بالخصوص که این شرایط بالخصوص در این آیه بیان شده است : « ما کان المؤمنون لینفروا کافة ... » اسلام به آن افراد صلاحیتداری که به دردِ این کار می خورند و اگر کنار بروند [ ( مَن به الکفایة ) ] وجود ندارد و خللی در انجام [ دادنِ ] این دستور لازم می آید می گوید : عجالتاً و موقّتا از این دستور معاف هستید .
خودِ همین مردِ بزرگ یعنی شیخ انصاری ، درباره اش گفته اند که : این مرد وقتی که در نجف بود نصفِ روز را می رفت در بازار و در یک بُنگاه کسب می کرد و نصفِ دیگرِ روز را می آمد در درسِ استادش مرحوم شریف العلماء مازندرانی شرکت می کرد ( و این جور می گویند که : علّت این هم که این مرد کتاب [ ( مکاسب ) ] را در انجام [ دادنِ ] معاملات به این خوبی نوشته است این بوده که خودش مدّتی در بازار بوده و از کارهای بازاری شخصاً سر در می آورده ) تا اینکه استادش شریف العلماء رفتنِ او به بازار را نهی و تحریم کرد و گفت : تو از آن افرادی هستی که باید تمامِ وقتت اختصاص به امورِ دینی داشته باشد ، و راست هم گفته است .
خاتمیّت ، شهید مطهّری ، انتشارات صدرا ، چاپ 34 ، 1394 ، ص 102 ـ 105
... حال فرض کُن که سالماً رفته ام و مجتهد شده ام و جوالِ استعدادِ خود را پُر از علوم نموده ام امّا بُنیۀ کار کردن را ندارم . یقیناً طَمَع به غیر هم ندارم . یقیناً چون آخوندهایى که چشم به دستِ غیر و یا اَدنى توقّعى از غیر دارند و یا اظهارِ احتیاج به غیر مى کنند آنها را من در متنِ کُفر مى بینم یا در حاشیه . و اگر بمیرم از من سر نخواهد زد و در مکتبخانه در « صد کلمه » خواندم که على علیه السَّلام فرمود : ( ذُلَّ مَن طَمَعَ ) و من هرگز ذلّت بر خود روا ندارم ... . سیاحت شرق ، ص 44
گفتم : اگر طلبه اى و کلّاش نیستى بیا کارِ طلّابِ قدیم را بکنیم .
گفت : چکار کنیم ؟
گفتم : برویم به عَمَلگى و تریاک زنى و من خوب یاد دارم .
گفت : من یاد ندارم .
گفتم : بیا برویم من با تو مى سازیم ، هر کدام سه قِران قرض کردیم کارد و تیغى گرفتیم رفتیم به یک دِهى در طرفِ خواجه ربیع با صاحبانِ تریاک آنچه کردیم که راضى شوند که شش یک و هفت یک از تریاک براى ما مُزد قرار دهند راضى نشدند .
گفتند : فقط ما روزى به هر کدام یک قِران و نیم با مخارج مى دهیم .
ما خواهى نخواهى راضى شدیم . روزِ دوم غروبى دیدیم یکى از طلّاب همولایتى از صبح در جُسـتجوى ما بوده ، حسب الامر یکى از پیشنمازهاى قوچانى که خسته و هلاک شده بعد از خطاب و عتابِ زیاد .
گفت : من مأمورم که شما را ببرم این ننگ و عار است که طلبه فَعَلگى کند .
گفتم : نه خیر ، ننگ نیست که به بعضى حیله ها و تدلیسها پولِ مردم را گرفتن و خوردن و این کارِ پیغمبران و پیشوایان که مایۀ سرفرازى و افتخار است ننگ شده ، عَجَب ملّاها عقیده ها و روشهایى دارند ، خوب شده که کُتُبِ درسِ ما اینها نیست و مصنّفین آنها از قدیم اند ، مثلِ شهید که در آداب المتعلّمین مى گوید : اگر ممکن است طلبه نصفِ روز را درس بخواند و نصف روز معاش یومیّۀ خود را تحصیل کند ، از زکات نگیرد و الّا اگر تصنیفِ این علماء بود ، مطالبشان مشوّب به باطل بود ... . سیاحت شرق ، ص 74 ـ 76
گفتم : تو هرچه شلال نمایى [ بخیه بزنی ] من مکینه [ منگنه ] مى کنم و خُمسِ مداخلش را به من واگذار کُن .
گفت : بسیار خوب است ، لکن براى ملّا مناسب نیست کاسبى نمودن .
گفتم : غلط مکن ، اصحابِ پیغمبر و امامها همه کاسب بودند ، نهایت دو ـ سه ساعت در نصفه هاى شب این کار را مى کنم که کسى ملتفت نشود ، چون در این جُزء زمان ، مزدورى نمودنِ اهل عِلم ناپسند شده است ، و لکن اعمالِ ناپسندیده ، پسندیده و معمول شده ، مثلِ وجوهات گرفتن از مردم به حِیَل و دسایسى که معمول مى دارند و صُوَر وَقیحه که به کار مى بَرند که در حقیقت دین فروشى ، بلکه هیکل و صورت فروشى است که مغزِ تنظیفات و مسواک و تَحت الحَنک و ریش شانه نمودن بُت تراشى و بُتفروشى است که کَسبِ آزرِ بُت تراش از اینها بهتر بود که بر حَسَبِ ظاهر منونیّت و عُبُودیّتى از مشتریان نداشت ... . سیاحت شرق ، ص 530 ـ 531
گفتم : کاش این دو تومان هم گُم مى شد لااقلّ به غُصّه و زحماتِ دیگر مبتلا نمى شدم ، و حال به جِدّ مشغولِ نماز شدم تا مگر زودتر تمام شود که یک سالِ دیگر گرفته شود و این نماز از بیگارى که دیوانیان تحمیل رعایا مى کردند بدتر بود ، بلکه نمازِ استیجارى خواندن عملِ بسیار زشت و پُر زحمتى است که انسان روحاً و عملاً و بدناً در عذاب و در خوفِ عاقبت اسـت و گاهى بسیار خسته مى شدم به پدرم نِفرین مى کردم که چرا مرا به مدرسه گذاشت و محتاجِ به نانِ کثیفِ ملّایى کرد .
بالجمله بعد از سى ـ چهل روز نماز را تمام نمودم رفتم قصّه را به نوکرِ آقا گفتم . آن هم به هزار منّت و سنت پنج قِران محضِ جُبرانِ مافات افزوده ، یک سال را به چهار تومان داد و تا مدّتهاى درازى خوابِ شب و روز من به طورِ مَضمَضه بود . یعنى روزها فقط تمدّد اعصابى بدونِ اینکه چُرتم بِبَرد ، و لکن شب چُرتى مى زدم چه حتّى الامکان اوقاتِ نماز را زیاد مى گرفتم بلکه گاهى تمامِ شب و روز را مى گرفتم یک ـ دو وعده شب نماز مى خواندم و یک ـ دو وعده را در روز و هر وعده دو ساعت متّصل مى خواندم که سر گیج مى شد و چشمها از کاسه مى خواست بیرون رود و دو ـ سه ساعت در نصفه هاى شب مشغول مکینه بودم و دو ـ سه ساعت مشغول درس و مباحثه بودم و یک ساعتى خود را به قرائتخانه مى رساندم و روزنامه ها را زیر و رو مى کردم ... . سیاحت شرق ، ص 534 ـ 535
سیاحت شرق یا زندگینامۀ آقا نجفی قوچانی ، تصحیح ؛ رمضانعلی شاکری ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ ششم ، 1378